EA patentoi uuden verkkopelien huijaamisen havaitsemisjärjestelmän, joka keskittyy sellaisten pelien löytämiseen, jotka myyvät laittomia esineitä muille pelaajille.
Huijaamista videopeleissä on vaikea määritellä, sillä useimmat pelit rakentuvat sen ympärille, että pelaajalle tarjotaan haaste tai este, joka voitetaan, sekä keinot sen voittamiseksi. Mutta esityksensä alla pelit ovat yksinkertaisesti ohjelmia, eikä ohjelma voi mitenkään ymmärtää pelin suunnittelun tarkoitusta tai tapaa, jolla se on tarkoitettu pelattavaksi, joten jos pelaajat voivat löytää tahattoman tavan kiertää pelin haasteita, pelissä ei ole muuta vaihtoehtoa kuin hyväksyä se.
Videopelien huijaaminen voidaan jakaa eri hyväksyttävyyden asteisiin pelaajien ja kehittäjien kesken. Häiriöiden ja hyväksikäyttöjen käyttäminen yksinpelissä katsotaan enimmäkseen hyväksyttäväksi, vaikka monet pelaajat väittävätkin, että se heikentää aiottua pelikokemusta, kuten Elden Ringin vaikeampien pomojen “juustaminen” . Huijaamista moninpeleissä pidetään kuitenkin laajalti halveksuvana, ja juuri tässä suuret julkaisijat, kuten EA , yrittävät tukahduttaa useimmat pelaajat, jotka antavat itselleen epäoikeudenmukaisen edun.
Koska verkkohuijarit eivät vaikuta vain heidän omaan pelikokemukseensa, vaan kaikkien heidän kanssaan pelaavien kokemuksiin, käytäntöä pidetään laajalti epäreiluna. Tämä ei kuitenkaan ole estänyt online-huijaamisesta muodostumasta erittäin kannattavaksi liiketoiminta-alustaksi joillekin, sillä he voivat myydä muunnettuja tai korkeamman tason kohteita mahdollisille huijaaville pelaajille. Tämä on käytäntö , jota EA yrittää torjua uudella patentilla petosten havaitsemisjärjestelmälle, jonka tarkoituksena on saada kiinni loistilit, jotka yrittävät myydä laittomia pelin sisäisiä esineitä muille online-pelaajille.
Useimmissa peleissä on jo järjestelmät, joilla pelaajat saadaan kiinni käyttämällä esineitä tai pelin sisäistä valuuttaa, jota heillä ei pitäisi olla, vaikka nämä järjestelmät eivät aina ole luotettavia, ja GTA Onlinen kaltaiset pelit ovat kohdistettu viattomiin verkkopelaajiin . Mutta EA:n patentti perustuu näihin järjestelmiin seuraamalla, kuinka pelaaja alun perin sai laittoman pelin sisäisen esineen. Toivo tästä patentista näyttää tukahduttavan pelaajat, jotka tuottavat ja myyvät näitä epäreiluja etuja online-peleissä.
Tärkeä huomioitava patentin näkökohta on EA:n erityispiirteet “valtuuttamattomien myyjien” torjunnassa heidän myymiensä pelin sisäisten tuotteiden sijaan. EA julkaisijana on tunnettu mikrotransaktioiden ajamisesta peleissään, mikä kärjistyi Star Wars Battlefront 2 :n julkaisua seuranneen valtavan pelaajareaktion jälkeen . Mutta EA:n uusin petosten havaitsemispatentti näyttää keskittyvän enemmän mahdollisen kilpailun poistamiseen luvattomista pelaajista, jotka myyvät pelin sisäisiä tuotteita, sen sijaan, että huolehdittaisiin näistä pelin sisäisistä esineistä, jotka tarjoavat epäreilua etua verkkopeleissä.